MatTant-Fjant

Någonstans säger huvudet efter ett stort lass med pasta, snabba kolhydrater att jag vill ha sötsaker, godis, kakor ja jag bli super sugen på det mesta. Detta har ju givet ett samband.
Men att man inte skulle få äta pasta och typ bröd ser jag som ren bullshit. Bara för att det blir socker i kroppen?! Vilket är ren och skär energi! Socker är bra, det är gott.
Inte har en liten kaka skadat, inte en liten karamell heller. Potatis i alla dess former är super gott. Men att äta potatis vid alla måltider låter ju skitäckligt, eller att byta ut middagen mot en stor snaskpåse låter bara som ett illamående på påse.
Men hur gör man? Vad är rätt och vad är fel? All forskning på hur du ska äta, när du ska äta gör mej galen. Lägg ned bestiken efter varje tugga sa alltid en gammal kollega till mej, jaja visst får det mej att äta långsammare, men är det inte bättre på att lägga fokus på att tugga maten ordentligt istället för att fundera på vart man la kniven?
Att man ska tugga varje tugga ett x antal gånger vet jag att mattanterna i skolan sa till en. När fasen blev middagen en mattekurs? Jag tuggar tills maten är lätt att svälja. Blossom sa på en föreläsning att maten skulle vara flytande innan man svalde. Jag rynkar fortfarande på näsan och tycker det låter äckligt. Men visst låter det sunt.
Att sitta ned i lugn och ro. Jag och min middag, lunch, fika ja what ever jag nu mosar i mej. Plus på den som sa det!
Men jag blir tokig på folk som påstår att dom inte får äta något visst bara för att det blir socker i kroppen, täpper igen kärlen eller vad som. Inte är ju tanken att du måste välja en ensidig kost, huvudsaken är ju att du får i dej lite av allt.
Som med träningen, lite av allt. Tänk att just frågor om kost är så känsligt.
-Det roligaste jag kommer ihåg från att ha jobbat i kassan i en mataffär är att gissa kunden efter vad som låg på bandet. Sällan man misslyckades. Man blir vad man äter... ser ut som man äter... mår som man...

Aka Anna Skipper

Postat av: Geten

Pasta är bland de mest långsamma kolhydrater man kan hitta. Oavsett om det är fullkorn eller av enbart durumvete - detta p.ga. strukturen. Potatis är däremot har ett relativt högt GI-värde.



Du är spinninginstruktör och löpare! Ät vad du mår bra av och vägra lyssna till populärvetenskapens kostråd som inte har ett pust av evidens bakom sig!



Att tugga maten tills den är flytande låter enbart som någonting en hetsätare skulle kunna ha glädje av.


Lämna tanken här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Ge mig din Tanke:

RSS 2.0